Інші корисні публікації

Сучасні діти живуть у світі, де емоцій більше, ніж будь-коли: швидкі зміни, інтенсивна школа, конкуренція, кліпове мислення, соцмережі, порівняння, булінг.
Чому в одних дітей виходить швидко знайомитися, легко спілкуватися і заводити друзів, а інших навіть елементарна необхідність підійти до однокласника і попросити ручку вводить у ступор? Яку роль тут відіграє самооцінка дитини і її впевненість у собі? Давайте розберемося.

Роль батьків у розвитку емоційного інтелекту: наука, практика та ключові висновки досліджень

Емоційний інтелект (ЕІ) — це здатність розпізнавати, розуміти й керувати своїми емоціями, а також усвідомлено реагувати на емоції інших. У сучасному житті він визнається ключовою складовою щастя, соціальної адаптації і успішності. Дослідження показують, що в сімейному середовищі — особливо в ранньому дитинстві — формується велика частина цих навичок. Наприклад, у підлітковому віці показник ЕІ дитини пов’язаний з тим, як батьки сприймають і реагують на емоції дитини.

Саме тому роль батьків у розвитку ЕІ дитини є життєво важливою: вони виступають не лише опікунами й наставниками, але й першими «тренерами» емоційної грамотності — допомагають дитині розпізнавати, називати, виражати і регулювати емоції.

Роль батьків у формуванні емоційного інтелекту

Батьки створюють базовий емоційний контекст, у якому дитина навчиться емоційно орієнтуватись. Виховання й підтримка з боку батьків значно впливають на розвиток емоційної грамотності.

Наприклад:
Дослідження показали, що в сімейному контексті переконання батьків про цінність емоцій, їхні навички розпізнавати емоції та їхня поведінка з дитиною — усе це пояснює близько 37 % варіації уміння дитини розпізнавати емоції.
Інше дослідження встановило, що рівень емоційного інтелекту батьків корелює з рівнем їхньої «батьківської компетентності» — в одному зразковому дослідженні 15 % варіації компетентності пояснювалося EI батьків.

Отже, батьки відіграють роль моделі, тренера й середовища для розвитку ЕІ дитини.

Створення сприятливого емоційного середовища

Для розвитку ЕІ у дитини батькам важливо створити атмосферу, в якій дитина почувається безпечно, емоційно прийнятою і може вільно висловлювати почуття.
Ключові елементи такого середовища:

  • Чутливість до унікальних емоційних потреб дитини, увага до її переживань і відчуттів.
  • Нavedення правил і структур, які сприяють емоційній грамотності: наприклад, заохочення говорити про почуття, надання підтримки при стресі чи негативних емоціях.
  • Демонстрація батьками власного емоційного управління: коли дорослі навчаються визнавати і регулювати власні емоції — це сильний приклад для дитини.

Дослідження підкреслюють, що в родинах, де батьки високі за рівнем ЕІ, діти мають кращі показники психологічного благополуччя.

Навчання виражати й розуміти емоції

Дитині потрібні конкретні навички: називати власні почуття, розуміти, що відчувають інші, і висловлювати емоції конструктивно.
Батьки можуть робити це за допомогою:

  • Активного спілкування: запитуй­те, «як ти себе почуваєш», «що саме викликало це почуття».
  • Навчання точного словосполучення: допомагати дитині називати свої емоції («злюсь», «сумую», «тривожуся») замість «мені погано».
  • Показ прикладу: коли батьки говорять про власні почуття («Я зараз збентежена», «Мене засмутило, коли…») — дитина бачить, що емоції можна проживати й обговорювати.

Дослідження вказують, що стилі батьківства, які включають емоційний коучинг (тобто підхід, коли батьки визнають, навч­ають і допомагають дітям справлятися з емоціями) — асоціюються з вищим рівнем ЕІ у дітей.

Важливість підтримки та емоційного зв’язку

Співчутливий, підтримуючий зв’язок між батьками та дитиною створює основу для розвитку самооцінки, емпатії та міжособистісних навичок.

  • Батьки, які відкриті до емоцій дитини, реагують на них без осуду, допомагають розібратися, створюють безпечне поле — це сприяє навичкам саморегуляції і адаптивності.
  • У випадках батьківської емоційної відстороненості чи нехтування (neglect) — дослідження показують, що знижується рівень ЕІ у дитини, і, опосередковано через ЕІ, погіршуються когнітивні стратегії регуляції емоцій. Наприклад, одне дослідження встановило, що у дітей, яких піддавалися материнському чи батьківському нехтуванню, рівень trait-EI мав повну посередницьку роль у зв’язку між нехтуванням і менш адаптивними стратегіями регулювання емоцій.

Отже, емоційний зв’язок — це не просто «приємно мати», а критичний елемент формування емоційної грамотності.

Вплив емоційного зв’язку з батьками на самооцінку дитини

Самооцінка дитини тісно переплітається з тим, як батьки реагують на її емоції та переживання. Коли дитина відчуває, що її емоції важливі, що батьки її розуміють і підтримують — це формує впевненість у власній цінності.

  • Дослідження показують: високий рівень ЕІ в батьків асоціюється з підтримкою емоційного клімату, де дитина відчуває себе безпечною, прийнятою — це створює основу для позитивної самооцінки та розвитку здорових міжособистісних зв’язків.
  • Навпаки, середовище, де дитина не може виразити свої емоції або її ігнорують, пов’язане з гіршими показниками ЕІ і самооцінки.

Питання-відповідь

Які ролі відіграють батьки у формуванні емоційного інтелекту дитини?

Батьки виступають як:

  • моделі емоційної грамотності (як вони самі працюють з емоціями);
  • фасилітатори, які навчають дитину розпізнавати, називати і виражати емоції;
  • створювачі емоційного середовища, де дитина почувається прийнятою і безпечною;
  • підтримка й опора у ситуаціях стресу, коли дитині потрібно навчитися саморегуляції.

Це підтверджено дослідженнями, що показують, як батьківські переконання про емоції, їхня поведінка і власні навички пояснюють значну частину варіації ЕІ у дітей.

Які наслідки можуть бути, якщо батьки не надають достатньо уваги емоційному розвитку дитини?

Якщо дитина не отримує належної підтримки, є ризик:

  • низької самооцінки;
  • труднощів у встановленні здорових стосунків;
  • слабшої здатності розпізнавати й керувати власними емоціями;
  • гіршого психологічного благополуччя — ймовірно, через те, що ЕІ є важливим ресурсом психічного здоров’я.

Як батьки можуть допомогти дитині розвивати емоційний інтелект?

Ось декілька практичних кроків:

  • Створювати ситуації, коли дитина може говорити про свої емоції, і батьки спілкуються відкрито про почуття.
  • Навчати називати емоції — використовувати широкий «емоційний словник».
  • Демонструвати прийняття емоцій: коли дитина засмучена чи зла — не засуджувати, а допомогти розібратися.
  • Вправлятися разом у стратегій саморегуляції (глибоке дихання, пауза, аналіз ситуації).
  • Бути емоційно присутнім: увага батьків, зменшення «екранного відволікання» — адже дослідження показують, що велика частина батьківського використання смартфона в присутності дитини може негативно впливати на розвиток її ЕІ.

Чи можна розвивати емоційний інтелект дитини у школі?

Так. Освітній простір має великий потенціал:

  • у школах можуть проводитись заняття з соціально-емоційного навчання (SEL);
  • вчителі можуть навчати емоційної грамотності, робити вправи на розпізнавання емоцій, групові дискусії, рольові ігри;
  • але — саме сім’я залишається ключовим контекстом, тому оптимально, коли школа й батьки співпрацюють.

Українські та міжнародні ресурси підкреслюють важливість комплексного підходу «школа + сім’я».

Які аспекти емоційного інтелекту розвиваються завдяки вихованню батьками?

Серед таких аспектів:

  • здатність розпізнавати та називати власні емоції;
  • розуміння емоцій інших — емпатія;
  • уміння управляти (регулювати) власними емоціями, (наприклад, коли дитина зліється чи сумує — допомога у переході до конструктивної дії);
  • розвиток соціальних навичок і позитивних взаємин (дитина, що вміє висловлювати емоції і бачить в батьках модель, матиме більше шансів налагоджувати дружні відносини);
  • розвиток адаптивної самооцінки і психологічної стійкості.

Усі ці компоненти підтверджуються як теоретично, так і емпірично.

Джерела

¹ Frontiers in Public Health (2023). Emotional Intelligence and Parental Competence.
² ResearchGate. Parenting Styles and Emotional Intelligence.
³ PMC. Parental Emotion Socialization and Child EI.